Tini / Gyerek edzés

Gyerektorna – Tini TRX

TRX csoportos órák előnyei:

  • Sokoldalú terhelés, egyszerre fejlődik az erő és az
  • állóképesség, javul a koordináció.
  • Nagy intenzitás, fokozott kalória égetés.
  • Funkcionális tréning, összetett mozgások, sok
  • izom dolgozik egyszerre.
  • Csökken a vérnyomás.
  • Minden gyakorlatnál dolgoznak a core izmok.
  • Erősödnek az izületi szalagok.
  • Intenzív edzés, fokozott utóégető hatás (az edzés
  • után még 24-48 óráig égnek a kalóriák).
  • Hatékony alakformálás (megfelelő táplálkozás mellett),
  • csökken a testzsír és nő az izom százalék.
  • A gyakorlatok folyamatosan nehezíthetők és végtelen
  • számban variálhatók.
  • Nemtől, kortól és fi ttségi szinttől függetlenül
  • mindenki számára élvezetes és sokoldalú terhelés.
  • Olyan képességeket fejleszt, melyekre a mindennapi
  • életben is szükség van.
  • Energiával tölt fel.

Gyermek mozgásfejlesztő torna+ Gyermek Pilates

Ha szeretné, hogy gyermeke megszeresse a táncot és a mozgást ügyessége és kondícionális képességei fejlődjenek, felesleges energiáit építő módon levezesse és egy életre sport és mozgásszerető ember váljék belőle, akkor várjuk szeretettel a Balance Fitness és Egészségcentrumban!

Miért ajánljuk a mozgást?

– növelik a fizikai erőnlétet
– növelik az állóképességet
– erősítik a csontokat
– csökkentik a koleszterin szintet
– megelőzik a gyermekkori elhízást
– csökkentik a testsúlyt
-helyes testtartást kialakulását segiti
– fokozzák a tüdő és a szív működését

Ovjuk a gyerekeket az elhízástól!

Az elhízás ellen harcol Amerika, de Európában és hazánkban is egyre aggasztóbb jelenségekről számolnak be az orvosok, tanárok. Ilyen a gyerekkori elhízás rohamos növekedése is.

Amerikai felmérések szerint a 8-18 év közötti gyerekek több időt (44,5 óra) töltenek el számítógép, televízió és videó-játékok előtt, mint amennyit más egyéb tevékenységre fordítanak, kivéve az alvást. Amerikában a 6-11 éves gyerekek 30,3%-a túlsúlyos és 15,5%-a elhízott. Ha ezt a kettőt összeadjuk, akkor félelmetes arányszámot kapunk, annál is inkább, mivel ez egy 2006-os eredmény, amit az American Obesity Association tett közzé, és azóta csak romlás történt ezen a téren. Azt is megállapították, hogy a kettes-típusú cukorbetegség is jelentősen nőtt a gyerekek között az utóbbi tíz évben, ami nem meglepő, hiszen az elhízás és ez a betegség összefügg.

Az említett amerikai szervezet minden alkalmat megragad, hogy felhívja a szülők figyelmét, hogyan vehetik fel a harcot az elhízás ellen, gyermekeik egészségének védelmében.
Amerikai példák alapján, jó, ha tudjuk!

A gyerekkori elhízás mértéke a TV-nézéssel töltött idő tartamával egyenes arányban nő.
Ha egy gyerek az elhízás kockázatával rendelkezik, ez maga után vonja a magas rossz koleszterin szintet, magas vérnyomást, kettes-típusú cukorbetegséget, és beilleszkedési, pszichés problémákat is.

Az elhízás megelőzésében jelentős szerepet játszhat a TV-nézés, számítógép-használat idejének csökkentése. Jó, ha a szülők figyelik gyermekük BMI indexét, mert ha ebben változás áll be, akkor ez biztosan összefüggésben áll a kalória-bevitel mértékével is, és nem csak a fizikai aktivitással.

Az iskoláskorba még nem lépő gyerekek, akik több mint két órát töltenek el TV-nézéssel, nagyobb valószínűséggel válnak túlsúlyossá, mint azok, akiknek szülei a minimálisra korlátozzák ezt az időt.

Tinédzserek és felnőttek esetében is felmérések bizonyították, hogy a képernyő előtti ülés idejének csökkentése nagyon jó módszer az elhízás csökkentésében.

Sok gyermek esetében már az is jelentősen csökkenti testsúlyukat, ha csak a TV előtt töltött időt csökkentik, ugyanis a nassolás sokszor összekapcsolódik ezzel a tevékenységgel.

Ha csak egy órával növekedik a TV-nézéssel töltött idő naponta, akkor az édesített üdítők fogyasztása is nő, és a napi teljes felhasznált érték 46,3 kalóriával nő. Bár ezt sokan nem tartják elrettentőnek, mert nem veszik figyelembe, hogy folyamatosan összeadódik a kalória.

A gyerekkori fizikai aktivitás hiánya összefügg a felnőttkori elhízással és anyagcsere-betegségekkel.

Megdöbbentő, hogy az 5-17 éves, túlsúlyos gyerekek 70%-a már legalább egy kockázati faktorral rendelkezik szívbetegség kialakulásának tekintetében, ide értve a megemelkedett rossz koleszterin szintet, magas vérnyomást, megemelkedett inzulin szintet. Ezek a tényezők vezetnek a magas vérnyomáshoz, cukorbetegséghez, agyi katasztrófához, daganatos megbetegedésekhez.

Az elhízott gyerekek nagyobb valószínűséggel küzdenek később ízületi, alvási, pszichológiai, beilleszkedési problémákkal. Hibás lesz önértékelésük, megbélyegzetteknek érzik magukat.

Amerikában mélyíti a problémát a testnevelés órák alacsony száma.

Az iskolai büfék kínálatának ellenőrzésével, dietetikusok termékajánlásaival sokat lehetne javítani a gyermekek táplálkozásának minőségén. Az amerikai iskolák étkezdéinek és büféinek, automatáinak kínálatában nagyon sok az egészségre káros tartósított, kész, vagy fékész élelmiszer, a cukros, szánsavas üdítő.

A családi minta is meghatározó, az elhízott szülők gyermekei nagy valószínűséggel magasabb BMI értékkel rendelkeznek, nagyobb a testzsír százalékuk,

Az elhízott gyerekek arról számolnak be, hogy hangulatuknak megfelelően táplálkoznak, és általában nagyon szeretik az édességeket, csokikat, cukrokat.

A TV-néző gyerekek szív, érrendszeri, légzőszervi kapacitása is alacsonyabb.

Egy és négy év közötti gyerekek körében végzett felmérés alapján állapították meg, ha egy gyereknek TV van a saját szobájában, akkor ez még növeli az elhízás veszélyét, mivel legalább 4,8 órával nő a TV, videó nézésre szánt idő.

Tv-nézés közben az anyagcsere-folyamat lassúbb, mint pihenés közben.

Magyarországon végzett felmérést Dr. Kovács Viktória Anna. Tanulmányát, amit 2009-ben a Semmelweis Egyetem Nevelés- és Sporttudományi Doktori Iskola keretében tett közzé, szülők és tanárok számára nagyon hasznos megállapításokat tartalmaz.

Elhízott gyermekek számára kidolgozott egy 15 hetes edzésprogramot, és ennek hatását vizsgálta a szív-, érrendszeri kockázati tényezőkre nézve. A 15 hetes program elteltével ugyan a BMI átlaga nem változott, de nőtt a résztvevők izomtömege, csökkent a derék-körfogat, javult az állóképesség. A szív, érrendszeri kockázati tényezők is kedvezően változtak. Felére csökkent a magas vérnyomás, az emelkedett triglicerid-szint, az alhasi elhízás, a metabolikus szindróma, csökkent a rossz koleszterin szint.

Figyelmeztető adat, hogy a terhelés-élettani vizsgálatok alapján, a 7-15 éves tanulók több mint harmada nagyon gyenge vagy gyenge állóképességű. Jó, kiváló és extra teljesítményt, csak a résztvevők 16,6%-a ért el. A gyerekek 99,5%-nak heti 2 testnvelés-órája volt. A vizsgálatban résztvevők hétköznap átlagosan 2,2 órát, hétvégén 3,6 órát töltöttek számítógép vagy TV előtt. A normál súlyú gyerekek hétköznap és hétvégén is kevesebb időt töltenek el ezekkel a tevékenységekkel, mint az elhízottak.

Nagyon szomorú tény, hogy a gyerekek 21,3%-a nem fogyaszt rendszeresen reggelit, és ezek aránya az életkorral nőtt. A nem reggelizők között nagyobb volt az elhízás és az alhasi elhízás.

A lányok közül minden nyolcadik, a fiúk közül minden ötödik elmondta, hogy nem eszik naponta legalább egyszer zöldséget, gyümölcsöt.

A gyerekek 63,3%-a naponta fogyaszt cukros, szénsavas üdítőt. A 15 évesek már naponta fél litert is elfogyasztottak.

Az amerikai és a magyar tanulmányokból egyértelművé válna feladataink.
Ha segítjük gyermekeinket abban, hogy tevékeny, aktív életet élhessenek, sokat mozoghassanak, sportolhassanak, játszhassanak.
Ha nem sajnáljuk az időt és fáradságot, hogy megfelelő minőségű ételeket kapjanak, és nem feledkezünk meg a reggeli fontosságáról.
Ha odafigyelünk, és ha kell, korlátozzuk a TV-nézésre, videó játékokra szánt időt.
Ha példát mutatunk mindezekben.

 

tanfolyam vezető: Lukácsi Bernadett Testnevelő tanár, Gyermek aerobik oktató, Táplálkozás tanácsadó, Pilates oktató

Külön gyerek-tini facebook oldalunk: itt érhető el